I udstykningsdeklarationerne står der:

Der må ikke drives nogen art af virksomhed, som ved røg, støj, rystelse eller ved sit udseende eller på anden måde efter sognerådets skøn kan være til gene for de omboende.

Det skal ikke på ejendommen være tilladt at holde husdyr i erhvervsmæssigt øjemed ej heller kaniner, høns eller andre husdyr, som efter sognerådets skøn kan være til gene for de omboende.

Det må derfor være tilladt, at holde høns som hobbydyr i det omfang, de ikke generer naboerne.

Kommunens generelle retningslinjer findes nedenfor.

Høns og andre dyrehold i byzone

Mange mindre dyr holdes som tamdyr ved hus og i hjem. Der er ikke udarbejdet miljømæssige retningslinier for disse dyrehold. Som ejer af hobbydyr bør man sikre sig, at dyrene ikke er til gene for naboerne.

Kommunen har ikke udarbejdet et regulativ for hønsehold eller andre dyrehold, men der kan være servitutter, vedtægter i grundejerforeningen eller andre lokale bestemmelser om dyrehold.
Høns og andre fjerkræ kan give gener for naboen. Kommunen behandler normalt ikke klager over høns og andre mindre dyrehold.

Gode råd i forbindelse med hønsehold og naboskab
Snak med dine naboer om deres syn på høns, og tag hensyn til deres bemærkninger i forbindelse med placering af hønsehus og indhegning.

Husk at, hønsehold kan give lugt- og støjgener. Søg at begrænse disse gener mest muligt. Det kan fx gøres ved:
-at fjerne gødningen jævnligt
-at holde haner inde i et mørklagt hønsehus om natten indtil kl. 7.00 på hverdage og indtil kl. 8.00 på lørdage, søn- og helligdage
-at isolere hønsehuset, hvis dyrene alligevel laver generende støj
-at sørge for ikke at tiltrække skadedyr ved opbevaring og udlægning af foder

Hønsehuset skal opfylde bygningsreglementets regler om placering på grunden. Et godt råd er at spørge kommunens afdeling for byggesager.

Kommunen kan være udpeget som risikoområde mht. mulig forekomst at fugleinfluenza.

Læs mere om forholdsregler ved hold af høns, ænder og gæs m.v. og se anbefalingerne på Fødevarestyrelsens hjemmeside